Aantrekkingskracht Amsterdam aanhoudend groot

2017: laat stevige groei in de gehele Metropool Amsterdam zien

Algemene ontwikkelingen in Amsterdam

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in 2017 met 11,6% gestegen ten opzichte van 2016. Het aantal internationale overnachtingen, geboekt door bezoekers uit het buitenland, steeg met 11,5%. Het aantal overnachtingen geboekt door bezoekers uit Nederland steeg met 12,2% nog steviger.

De stijging van het aantal bezoekers uit Nederland is opvallend omdat het afwijkt van het beeld van de laatste jaren. In de afgelopen jaren steeg het aantal internationale hotelovernachtingen namelijk sneller dan het aantal nationale hotelovernachtingen. Waar het aantal hotelovernachtingen van Nederlanders in 2015 en 2016 nog afnam, neemt het in 2017 aanzienlijk toe.

Gestimuleerd door de algemene economische groei nam het aantal zakelijke overnachtingen in 2017 fors toe met 13,2% ten opzichte van 2016. Er is een enorme versnelling van de groei van het aantal zakelijk overnachtingen te zien. Ter illustratie, een jaar eerder nam dit aantal namelijk met slechts 0,9% toe. Waar in voorgaande jaren het aantal toeristische overnachtingen altijd sneller steeg dan het aantal zakelijke, is dit in 2017 andersom. Dit terwijl het aantal toeristische overnachtingen ook sterk blijft groeien (in 2016 met 12,4% en in 2017 met 11,5%).

Kijken we naar de herkomstlanden van bezoekers uit de aangemerkte kernmarkten, dan zien we een stijging van het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten (+24,4%), Duitsland (+12,4%) het Verenigd Koninkrijk (+8,6%) en Italië (+6,7%).
Alleen bezoekers uit Frankrijk en België lieten een lichte daling zien in het aantal hotelovernachtingen, respectievelijk met 0,8% en 2,5%. De daling van het aantal Belgische hotelovernachtingen in 2017 moet in perspectief gezet worden: 2016 was namelijk het beste jaar voor Belgische hotelovernachtingen sinds het begin van de metingen.

Het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit de gedefinieerde kansmarkten neemt ook flink toe namelijk met 16% ten opzichte van 2016. De dalende lijn in het aantal Russische overnachtingen is na drie jaar gekeerd. Het aantal hotelovernachtingen van deze bezoekers nam in 2017 met maar liefst 37,7% toe ten opzichte van 2016. Toch is het aantal overnachtingen van Russische bezoekers nog niet op hetzelfde niveau als in 2013, voordat de daling inzette. Het aantal Russische hotelovernachtingen is nu nog maar 78% van het aantal overnachtingen in 2013.

Naast de stijging van het aantal Russische hotelovernachtingen laten ook andere kansmarkten groei zien. Het aantal hotelovernachtingen van Chinese en Braziliaanse bezoekers steeg met respectievelijk 27,6% en 22,4%. Het aantal hotelovernachtingen van Indische en Australische bezoekers groeide iets minder hard, met respectievelijk 18,8% en 8,0%.

Aankomsten op Schiphol en museum- en attractiebezoek

Ook in andere onderdelen van de toeristische sector is veel groei te zien. Zo is het aantal aankomsten uit het buitenland op Schiphol in heel 2017 met 9,1% toegenomen ten opzichte van 2016. Het bezoek aan attracties is eveneens sterk toegenomen. In 2017 steeg het aantal bezoeken met 20,5% ten opzichte van 2016. Deze stijging is met name in het hoogseizoen tussen april en augustus het sterkst. Het aantal bezoeken aan musea in Amsterdam steeg in 2017 weliswaar minder hard dan het aantal bezoeken aan attracties, toch nam het museumbezoek toe met 3,1%.

Ontwikkelingen in de Metropool Amsterdam

Ook in de regio van Amsterdam is er sterke groei te zien. Ten opzichte van 2016 is het aantal hotelovernachtingen in de regio (exclusief Amsterdam) in 2017 met 8,9% toegenomen.
Het aantal hotelovernachtingen van nationale bezoekers steeg licht met 1,6%. Het aantal hotelovernachtingen van internationale bezoekers steeg harder, namelijk met maar liefst 15,8%. De bezoektrends in de regio komen voor de internationale overnachtingen grotendeels overeen met die in Amsterdam. Het aantal hotelovernachtingen van nationale bezoekers stijgt in de regio (exclusief Amsterdam) minder snel dan in Amsterdam.

Aantrekkingskracht Amsterdam aanhoudend groot

2017: laat stevige groei in de gehele Metropool Amsterdam zien

Algemene ontwikkelingen in Amsterdam

Het aantal hotelovernachtingen in Amsterdam is in 2017 met 11,6% gestegen ten opzichte van 2016. Het aantal internationale overnachtingen, geboekt door bezoekers uit het buitenland, steeg met 11,5%. Het aantal overnachtingen geboekt door bezoekers uit Nederland steeg met 12,2% nog steviger.

De stijging van het aantal bezoekers uit Nederland is opvallend omdat het afwijkt van het beeld van de laatste jaren. In de afgelopen jaren steeg het aantal internationale hotelovernachtingen namelijk sneller dan het aantal nationale hotelovernachtingen. Waar het aantal hotelovernachtingen van Nederlanders in 2015 en 2016 nog afnam, neemt het in 2017 aanzienlijk toe.

Gestimuleerd door de algemene economische groei nam het aantal zakelijke overnachtingen in 2017 fors toe met 13,2% ten opzichte van 2016. Er is een enorme versnelling van de groei van het aantal zakelijk overnachtingen te zien. Ter illustratie, een jaar eerder nam dit aantal namelijk met slechts 0,9% toe. Waar in voorgaande jaren het aantal toeristische overnachtingen altijd sneller steeg dan het aantal zakelijke, is dit in 2017 andersom. Dit terwijl het aantal toeristische overnachtingen ook sterk blijft groeien (in 2016 met 12,4% en in 2017 met 11,5%).

Kijken we naar de herkomstlanden van bezoekers uit de aangemerkte kernmarkten, dan zien we een stijging van het aantal bezoekers uit de Verenigde Staten (+24,4%), Duitsland (+12,4%) het Verenigd Koninkrijk (+8,6%) en Italië (+6,7%).
Alleen bezoekers uit Frankrijk en België lieten een lichte daling zien in het aantal hotelovernachtingen, respectievelijk met 0,8% en 2,5%. De daling van het aantal Belgische hotelovernachtingen in 2017 moet in perspectief gezet worden: 2016 was namelijk het beste jaar voor Belgische hotelovernachtingen sinds het begin van de metingen.

Het aantal hotelovernachtingen van bezoekers uit de gedefinieerde kansmarkten neemt ook flink toe namelijk met 16% ten opzichte van 2016. De dalende lijn in het aantal Russische overnachtingen is na drie jaar gekeerd. Het aantal hotelovernachtingen van deze bezoekers nam in 2017 met maar liefst 37,7% toe ten opzichte van 2016. Toch is het aantal overnachtingen van Russische bezoekers nog niet op hetzelfde niveau als in 2013, voordat de daling inzette. Het aantal Russische hotelovernachtingen is nu nog maar 78% van het aantal overnachtingen in 2013.

Naast de stijging van het aantal Russische hotelovernachtingen laten ook andere kansmarkten groei zien. Het aantal hotelovernachtingen van Chinese en Braziliaanse bezoekers steeg met respectievelijk 27,6% en 22,4%. Het aantal hotelovernachtingen van Indische en Australische bezoekers groeide iets minder hard, met respectievelijk 18,8% en 8,0%.

Aankomsten op Schiphol en museum- en attractiebezoek

Ook in andere onderdelen van de toeristische sector is veel groei te zien. Zo is het aantal aankomsten uit het buitenland op Schiphol in heel 2017 met 9,1% toegenomen ten opzichte van 2016. Het bezoek aan attracties is eveneens sterk toegenomen. In 2017 steeg het aantal bezoeken met 20,5% ten opzichte van 2016. Deze stijging is met name in het hoogseizoen tussen april en augustus het sterkst. Het aantal bezoeken aan musea in Amsterdam steeg in 2017 weliswaar minder hard dan het aantal bezoeken aan attracties, toch nam het museumbezoek toe met 3,1%.

Ontwikkelingen in de Metropool Amsterdam

Ook in de regio van Amsterdam is er sterke groei te zien. Ten opzichte van 2016 is het aantal hotelovernachtingen in de regio (exclusief Amsterdam) in 2017 met 8,9% toegenomen.
Het aantal hotelovernachtingen van nationale bezoekers steeg licht met 1,6%. Het aantal hotelovernachtingen van internationale bezoekers steeg harder, namelijk met maar liefst 15,8%. De bezoektrends in de regio komen voor de internationale overnachtingen grotendeels overeen met die in Amsterdam. Het aantal hotelovernachtingen van nationale bezoekers stijgt in de regio (exclusief Amsterdam) minder snel dan in Amsterdam.

Maand
 Musea
 Attracties
 Schiphol
 Hotel overnachtingen in stad
 Gemiddeld
Januari 17,7% 1,7% 12,2% -19,1% -1,1%
Februari 7,5% -7,6% 13,5% -20,8% -4,3%
Maart -2,1% 3,9% 12,0% -22,1% -6,6%
April 11,1% 18,8% 11,3% -22,3% -2,3%
Mei -2,6% 8,5% 8,2% -22,9% -7,2%
Juni 23,4% 29,6% 5,8% -22,8% -1,8%
Juli 22,2% 26,2% 11,2% -27,3% -2,5%
Augustus 25,4% 24,8% 13,0% -21,1% 2,9%
September 18,7% 8,6% 8,9% -18,5% -0,7%
Oktober 11,5% 1,1% 6,5% -24,5% -5,6%
November 17,8% 13,9% 8,9% -22,5% -2,6%
December 14,4% 2,9% 0,5% -20,0% -5,2%
Totaal 13,4% 12,1% 9,2% -22,2% -3,0%
1e Kwartaal 6,7% -0,4% 12,5% -20,7% -4,2%
2e Kwartaal 9,6% 18,3% 8,3% -22,7% -3,8%
3e Kwartaal 22,4% 21,1% 11,1% -22,7% -0,1%
4e Kwartaal 14,3% 5,2% 5,4% -22,4% -4,5%