Record aantal hotelovernachtingen in Amsterdam in 2013


In 2013 heeft Amsterdam een record aantal hotelovernachtingen geteld. Er waren maar liefst 18,6% meer Nederlandse hotelovernachtingen en 4,1% meer overnachtingen door buitenlanders in de Amsterdamse hotels. In totaal hebben de hotels 6,6% meer overnachtingen geteld dan in 2012. Amsterdam vormt hiermee na Hamburg, Berlijn en Lissabon de top van de Europese stijgers qua hotelovernachtingen. Met een hotelkamerbezettingsgraad van 78,2%* staat Amsterdam na Londen in Europa op de tweede plaats van hoogste bezettingsgraden. De bezoekers die bij vrienden, familie of via Airbnb overnachten zijn niet inbegrepen in deze cijfers net als de cruiseschip passagiers.

Naast het feit dat er beduidend meer Nederlandse overnachtingen in Amsterdam plaatsvinden (2.159.000), stijgt het aantal overnachtingen van Belgen (+17,2%), Duitsers (+17,9%), Britten (+8,6%) en Fransen (+8,6%). De Verenigde Staten laat een lichte daling zien (- 4,1%). Een fikse daling van 14,4% is merkbaar bij het bezoekersaantal uit Spanje, welke voornamelijk is toe te schrijven aan hun ernstige economische crisis.

Voor het eerst in meerdere jaren vertonen de bezoekers uit de BRIC landen (Brazilië, Rusland, India en China) verschillende trends. Groeien de hotelovernachtingen uit Rusland  (+20,0%), China (+9,8%) en Brazilië (+3,8%) in 2013 nog significant, daarentegen laten de overnachtingen uit India een daling zien van 11,7%.

Als we kijken naar de verdeling van hotelovernachtingen over de toeristische en zakelijke markt is te zien dat beide zijn gestegen in 2013, hierbij is het zakelijk segment iets sterker (+7,0%) gestegen dan het toeristisch segment (+6,3%). Tevens kunnen we zien dat met name in het eerste en het laatste kwartaal het toeristische segment duidelijk een leidende rol speelt. In het derde kwartaal is dit meer het geval voor het zakelijke segment, met een significante stijging van de overnachtingen met 17,8%. Dit is mede dankzij de grote congressen die gedurende dit kwartaal worden georganiseerd in de stad.

In totaal telt Amsterdam in 2013 met 11.262.000 een record aantal hotelovernachtingen waarvan 2.159.000 door Nederlanders.

De media aandacht waar de musea met name in het eerste half jaar van profiteerden heeft tot een aanzienlijke toename van het aantal bezoeken in de Amsterdamse musea geleid (+16,3% in 2013). De attracties vertonen over het geheel een lichte groei voor 2013 (+4,1%) waarbij alleen het 2e kwartaal wat zwakker was.

Na een trage start in het eerste kwartaal vertoont ook het luchthaven verkeer in 2013 een lichte  toename van het aantal internationale inkomende passagiers, die de eerste verliezen compenseert (+1,4%).

 


Bovenstaande hotelstatistieken zijn gebaseerd op nader voorlopige cijfers van CBS.

*Bron: "The European Destination's Observatory", ECM - MKG Hospitality

Record aantal hotelovernachtingen in Amsterdam in 2013


In 2013 heeft Amsterdam een record aantal hotelovernachtingen geteld. Er waren maar liefst 18,6% meer Nederlandse hotelovernachtingen en 4,1% meer overnachtingen door buitenlanders in de Amsterdamse hotels. In totaal hebben de hotels 6,6% meer overnachtingen geteld dan in 2012. Amsterdam vormt hiermee na Hamburg, Berlijn en Lissabon de top van de Europese stijgers qua hotelovernachtingen. Met een hotelkamerbezettingsgraad van 78,2%* staat Amsterdam na Londen in Europa op de tweede plaats van hoogste bezettingsgraden. De bezoekers die bij vrienden, familie of via Airbnb overnachten zijn niet inbegrepen in deze cijfers net als de cruiseschip passagiers.

Naast het feit dat er beduidend meer Nederlandse overnachtingen in Amsterdam plaatsvinden (2.159.000), stijgt het aantal overnachtingen van Belgen (+17,2%), Duitsers (+17,9%), Britten (+8,6%) en Fransen (+8,6%). De Verenigde Staten laat een lichte daling zien (- 4,1%). Een fikse daling van 14,4% is merkbaar bij het bezoekersaantal uit Spanje, welke voornamelijk is toe te schrijven aan hun ernstige economische crisis.

Voor het eerst in meerdere jaren vertonen de bezoekers uit de BRIC landen (Brazilië, Rusland, India en China) verschillende trends. Groeien de hotelovernachtingen uit Rusland  (+20,0%), China (+9,8%) en Brazilië (+3,8%) in 2013 nog significant, daarentegen laten de overnachtingen uit India een daling zien van 11,7%.

Als we kijken naar de verdeling van hotelovernachtingen over de toeristische en zakelijke markt is te zien dat beide zijn gestegen in 2013, hierbij is het zakelijk segment iets sterker (+7,0%) gestegen dan het toeristisch segment (+6,3%). Tevens kunnen we zien dat met name in het eerste en het laatste kwartaal het toeristische segment duidelijk een leidende rol speelt. In het derde kwartaal is dit meer het geval voor het zakelijke segment, met een significante stijging van de overnachtingen met 17,8%. Dit is mede dankzij de grote congressen die gedurende dit kwartaal worden georganiseerd in de stad.

In totaal telt Amsterdam in 2013 met 11.262.000 een record aantal hotelovernachtingen waarvan 2.159.000 door Nederlanders.

De media aandacht waar de musea met name in het eerste half jaar van profiteerden heeft tot een aanzienlijke toename van het aantal bezoeken in de Amsterdamse musea geleid (+16,3% in 2013). De attracties vertonen over het geheel een lichte groei voor 2013 (+4,1%) waarbij alleen het 2e kwartaal wat zwakker was.

Na een trage start in het eerste kwartaal vertoont ook het luchthaven verkeer in 2013 een lichte  toename van het aantal internationale inkomende passagiers, die de eerste verliezen compenseert (+1,4%).

 


Bovenstaande hotelstatistieken zijn gebaseerd op nader voorlopige cijfers van CBS.

*Bron: "The European Destination's Observatory", ECM - MKG Hospitality

Maand
 Musea
 Attracties
 Schiphol
 Hotel overnachtingen in stad
 Gemiddeld
Januari 60,2% 17,7% 24,7% 38,8% 36,4%
Februari 24,6% 16,3% 24,0% 23,3% 23,2%
Maart 17,5% 26,5% 23,7% 33,8% 26,1%
April 21,4% 5,3% 24,7% 22,0% 20,9%
Mei 42,4% 22,3% 27,5% 41,2% 35,7%
Juni 40,7% 29,2% 27,6% 37,2% 34,5%
Juli 25,8% 20,4% 17,5% 27,1% 23,1%
Augustus 34,2% 29,9% 21,2% 29,5% 28,4%
September 35,4% 25,0% 26,2% 31,9% 30,5%
Oktober 47,4% 24,2% 23,9% 34,6% 34,0%
November 46,0% 24,5% 22,8% 32,2% 32,8%
December 63,0% 46,4% 22,1% 27,9% 36,7%
Totaal 37,1% 23,3% 23,7% 31,5% 30,0%
1e Kwartaal 30,9% 20,5% 24,1% 32,0% 28,2%
2e Kwartaal 35,2% 18,1% 26,7% 33,4% 30,5%
3e Kwartaal 31,6% 25,2% 21,4% 29,4% 27,2%
4e Kwartaal 51,2% 30,7% 23,1% 31,8% 34,4%